Ak zvažujete kúpu auta, zbystrite pozornosť
Ceny áut narástli až o 50%
Slovo inflácia dnes registruje každý z nás, pretože sa nás bytostne dotýka v každom smere. Rast cien vidíme prakticky každý deň na veciach dennodennej spotreby, akými sú potraviny či energie. Na veciach dlhodobej spotreby akými sú napríklad byt či auto si nárast ceny zväčša všimneme až vtedy, keď máme potrebu byt, dom či auto kúpiť. Nie sú to veci, ktoré kupujeme či predávame každý deň. Ten, kto za posledné 2 roky auto aktívne nehľadal je dnes len v nemom úžase, ako extrémne ceny narástli. Poďme sa pozrieť na to, prečo pri niektorých modeloch vozidiel cena narástla až o 50% aké máme možnosti, ako tento nárast využiť v náš prospech.
Zľavy na autá prakticky klienti nedostávajú
Od začiatku pandémie COVID-19 výrobcovia áut obmedzovali výrobu áut skrz narušenie dodávateľských reťazcov, ktoré boli spôsobené najmä zavadzaním a uvoľňovaním lockdownov a iných opatrení, vďaka čomu začali dodania áut výrazne meškať. Čím pandémia trvala dlhšie, tým bol problém s dodaním vozidiel výraznejší. Na základe vyššie dopytu v porovnaní s ponukou začali výrobcovia áut ceny za autá dvíhať a regulácii sa nevyhla ani zľavová politika výrobcov. Autá začali zdražievať v desiatkach percent a množstvo ľudí tak začalo odkladať nákup nového vozidla. Výrobcovia áut museli kapacity výroby prispôsobiť s ohľadom na dostupnosť materiálov, čím sa výroba ešte viac znížila. To malo za následok to, že hoci sa dopyt po nových autách výrazne znížil a dopyt tak zostal vyšší ako dostupná ponuka. Dodacie lehoty sa tak pri niektorých modeloch natiahli na viac ako 12 mesiacov. S vidinou konca pandémie boli všetci v očakávaní, že sa situácia vráti do normálu. Avšak, to sa nestalo.
Chýbajú materiály
Vo februári 2022 vypukla vojna na Ukrajine. Výrobcovia áut sa ešte nestihli spamätať z čipovej krízy spôsobenej pandémiou a teraz čelia novej výzve v podobe nedostatku káblových zväzkov či plechov. Ukrajina je totiž kľúčovým dodávateľom káblových zväzkov pre všetkých významných výrobcov áut v Európe. Aktuálne výroba v obmedzenej forme prebieha, avšak kapacita sa výrazne zmenšila a zásoby, ktoré majú k dispozícii sú menšie každým dňom, keďže zásobovanie je komplikované. Aj preto niektoré automobilky už prerušujú výrobu, nakoľko nevedia kompletizovať vyrobené autá. Na druhej strane Rusko je dôležitým dodávateľom železnej rudy, ktorá sa na Ukrajine spracovávala do formy plechu, ktorý sa následne používal na výrobu karosérii vozidiel. Automobilky prerušujú výrobu
Týka sa to napríklad aj Bratislavského závodu Volkswagen, ktorý viackrát bol nútený obmedziť výrobu a všeobecne sa pripravuje sa zníženie objemu vyrobených vozidiel. Káblové zväzky sú totiž potrebné priamo v rámci procesu výroby vozidla a nie je možné ich domontovať neskôr pri kompletizácii vozidla, ako to bolo s niektorými doplnkovými prvkami výbavy skrz nedostatok čipov.
Nová silná vlna COVID v Číne situácii nepomáha
Ďalším faktorom, ktorý silno pôsobí na rast ceny áut je prísny lockdown v Čine, kde variant COVID-19 omikron spôsobil niekoľko mesačné uzávery významných priemyselných oblastí. Politika nulovej tolerancia Číny v boji proti COVIDu tak spôsobila ešte väčší tlak na naše peňaženky. Výsledkom toho všetkého je extrémne zdraženie vozidiel, redukcia modelových radov a transformácia výrobcov áut na výrobu elektrických a hybridných vozidiel. Väčšina štandardných výrobcov áut už bola na elektrifikáciu vozidiel pripravená pred pandémiou, avšak pandémia túto transformáciu ešte urýchlila a medzi výrobcami áut sa začali preteky, kto ako prvý zosadí z trónu najväčšieho výrobcu elektrických áut na svete, Teslu.
Auto začína byť luxusom
Tento nedostatok vážne ovplyvňuje výrobné kapacity naprieč Európou a spôsobuje tak ešte väčší tlak na výrobnú cenu samotného vozidla. Auto sa tak už stáva luxusným tovarom nedostupným pre masu ľudí. Situácia začína byť podobná, ako si to pamätáme ešte pred rokom 2000 aj v našich končinách. Automobilky menia stratégiu
Pandémia nám ukazuje že výrobno-dodávateľský proces just in time sa javí ako neefektívny v prípade výpadkov dodávateľského reťazca a automobilky tak budú musieť čím skôr prísť s riešením držania surovín a dielov na sklade. To však značne výrobu predraží. Pravdepodobne ešte výraznejší dopad na samotné ceny áut nastane v letných a jesenných mesiacoch tohto roka. Výrobcovia áut sa takisto sústreďujú na to, ako v čo najkratšom čase otvoriť výrobné závody rôznych komponentov priamo v Európe, aby znížili svoju závislosť predovšetkým na dodávateľoch z Ázie a boli tak viac sebestační.
Ceny jazdených vozidiel rýchlo rastú
Posledný rok vidíme silný nárast ceny aj pri vozidlách z druhej ruky. Tí z nás, ktorí si kúpili vozidlo 2-3 roky dozadu ho jednoducho dokážu predať za cenu, za ktorú ho kúpili, ak nie náhodou ešte drahšie. Je to paradox, pretože auto je spotrebný tovar a používaním sa výrazne opotrebúva. Avšak odložený dopyt, ktorý počas pandémie rástol, dnes tlačí ceny áut hore a to aj s ohľadom na ďalšie faktory, ktoré sme spomenuli vyššie.
Ako teda sa dostať k autu a nepreplatiť?
Východiskom z tejto situácie môže byť pre ľudí i firmy prenájom vozidla, kedy starosti s obstaraním vozidla a celková operatíva spadá na hlavu poskytovateľa služby. Či už prenájom vozidla na krátkodobo, strednodobo alebo operatívny leasing môže byť ideálnym riešením v dnes skutočne neistej a ekonomicky neúnosnej situácii, v ktorej sa trh s automobilmi nachádza. Treba sa vedieť zorientovať, preto odporúčame nájsť si čas a prelúskať si online ponuku.
Úroky rastú, leasing sa predražuje
Pri rastúcej cene úrokov v bankách a prakticky všetkých vstupných nákladoch spojených s používaním vozidiel je vysoko pravdepodobné, že aj cena nájmu, leasingov či operatívnych leasingov bude rýchlo rásť. Preto odporúčame objednať si vozidlo čím skôr. Cena peňazí, teda úrok je jednou z podstatných zložiek nákladu na auto. Tým, že peniaze sú a budú drahšie, vlastníctvo auto bude ešte viac nedostupné. Avšak ako sa zorientovať v ponuke a je možné vôbec nájsť vozidlá, keď sa na ne čaká 12+ mesiacov?
Ako si vybrať, keď je áut nedostatok?
Na internete dnes nájdete množstvo poskytovateľov autopožičovní či poskytovateľov operatívneho leasingu. Priority zákazníkov sa dnes menia. Najdôležitejším faktorom pri výbere auta je dnes jeho dostupnosť a cena. Zákazník už ani pomaly nemá na výber, ak si chce zadefinovať želanú výbavu vozidla. Pretože konkrétne možnosti sú obmedzené a čím užšie je konfigurácia špecifikovaná, tým dlhšie na auto zákazník bude čakať. Kľudne aj rok či rok a pol. Ideálne je preto vybrať si vozidlo zo skladových zásob a podľa skutočnej dostupnosti. Ak viete uzatvoriť zmluvu online, aby ste nikam nemuseli chodiť, je to len výhoda, na ktorú sme si počas covidu viacerí rýchlo zvykli. Viete si tak v kľude domova či práce spraviť porovnanie toho, čo je pre Vás podstatné. Dostupnosti, ceny či výbavy vozidla.
Ako prebieha online objednanie vozidla?
Celý proces objednania vozidla prebieha v online priestore. Zákazník si vyberie z ponuky vozidiel to, ktoré mu najviac vyhovuje, či už veľkostne, cenovo, motoricky alebo výbavou. Zákazník by si však mal vopred premyslieť, či potrebuje vozidlo iba na krátko alebo ho bude využívať na dlhšie obdobie. Tak, ako je to napríklad pri nájme bytov aj tu platí, že čím je dlhšia doba prenájmu, tým je cena pre zákazníka priaznivejšia. Ak má zákazník priestor podpísať zmluvu aj s konkrétnou viazanosťou či už na 6,12 alebo 36 mesiacov, dostane sa ešte k lepším podmienkam. Keď už si teda premyslíte, na ako dlho je pre Vás ideálne mať vozidlo prenajaté, zvolíte si niektorý z preddefinovaných mesačných nájazdov a samotnú viazanosť kontraktu. Najdôležitejšie je preto si zvážiť, na aký účel vozidlo potrebujem. Či malé, veľké, limuzínu alebo SUV, s menším či väčším kufrom, dodávku a pod.
Keď už viem aké auto, aký je ďalší postup?
V ďalšom kroku zákazník vyplní svoje osobné alebo firemné údaje a automaticky mu príde na email cenová ponuka s informáciou, či sa vyžaduje zloženie zábezpeky za vozidlo. Zábezpeku stanoví v prípade firemného klienta algoritmus po vyhodnotení finančných ukazovateľov žiadateľa. Keďže bežne hodnota vozidla začína od 20.000 € a končí štandardne kľudne aj na sume 100.000 € pri luxusných autách, je dôležité, tak ako v banke pri hypotéke, tak aj pri prenájme aute vyhodnotiť bonitu klienta. Algoritmus preto berie do úvahy prevažne aktívne záväzky klienta, preveruje zápisy v registri exekúcii a takisto overuje, či neprebieha voči klientovi insolventné konanie. V prípade fyzických osôb je potrebné dodať napríklad výpis z bankového účtu či pracovnú zmluvu.
Nemusím sa o nič starať?
V rámci služieb operatívneho leasingu ako modernej alternatívy ku kúpe vozidla má zákazník zabezpečené bezstarostné využívanie služieb. V rámci mesačného nájomného v ňom má zákazník zahrnuté služby ako povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie, diaľničnú známku, asistenčnú službu či v prípade širšej ponuky služieb je to aj sezónne prezutie a servisná údržba.
Výhody operatívneho leasingu voči štandardnej kúpe vozidla sú okrem iného pri operatívnom leasingu:
- platba 1 mesačného nájomného so zahrnutými službami
- podpis zmluvy na diaľku a digitálne preberanie/odovzdanie vozidla
- 100% daňovo uznateľný náklad v podobe nájomného bez zaťaženia súvahy pre firmy
- profesionálna a komplexná starostlivosť
- 24/7 podpora pre vodičov
V minulosti platilo, že operatívny leasing bol služba predovšetkým pre podnikateľov. Išlo o formu efektívnej optimalizácie vozového parku. Dnes už okrem podnikateľov operatívny leasing oslovuje aj fyzické osoby, teda bežných ľudí. Operatívny leasing sa teda teší obľube u zákazníkov, ktorí sa chcú sústrediť na pre nich podstatnejšie veci a starostlivosť a starosti o autá prenechávajú profesionálom. Služba je šitá na mieru pre kohokoľvek. „Či už hľadáte vozidlo do firmy, pre seba alebo svoju rodinu, ste živnostník a hľadáte vozidlo nevyhnutné pre vaše podnikanie, alebo potrebujete zabezpečiť správu vozového parku pre celú vašu spoločnosť. Služba operatívny leasing Vám ušetrí mnoho času, úsilia a finančných prostriedkov,“ prezradil generálny riaditeľ spoločnosti AVIS, Juraj Šulhaň.
Pozrite si, aké vozidlá si viete objednať online a mať ich k dispozícii.